Tizen - Mobilt HTML5/Linux OS!

Tizen.se är en webbportal kring det mobila operativsystemet Tizen. Tizen är ett modernt mobilt OS för smartphones, surfplattor m m.        | Skapa konto på Tizen.se |

Prenumerera på oss med:

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Förväntningar på första tizen mobil?

Förväntningar på första tizen mobil? 1 år 3 månader sedan #65

• Kingkong
  • Kingkong Profilbild
  • Administratör
  • Tack mottaget: 23
Hur ser ni på Samsungs första tizen-mobil. När tror ni den kan dyka upp och vad har ni för förväntningar?

Personligen tror jag att samsungs 9500 är deras Samsung Galaxy III då deras tidigare G1 och G2 ligger i 9xxx-serien.

När det kommer till mina förväntringar av tizen så tror och hoppas jag att den tillsammans med andra stora os kunna driva på Webappar som kan köras oberoende av plattform och generera minskat beroende av appar. Sedan hoppas jag att samsung tar OS:et till Europa tidigt. Det finns en risk att de ska mjukstarta det i Asien och att vi inte får se de första mobilerna.

Jag gissar på presentation Q3 och leverans Q4. Så börja spara pengar redan nu... ;)
Administratören har stängt av anonyma inlägg.
Följande användare (n) sa tack: claesbas, Beije

Re: Förväntningar på första tizen mobil? 1 år 3 månader sedan #79

• claesbas
  • claesbas Profilbild
  • Administratör
  • Tack mottaget: 12
Test test (buggsöker senaste aktiviteter modulen)..

EDIT: Hittat felet varför inte denna tråd kom med direkt. Felet åtgärdat!
Senast redigerad: 1 år 3 månader sedan av claesbas.

Re: Förväntningar på första tizen mobil? 1 år 3 månader sedan #81

• wellef
  • wellef Profilbild
  • Administratör
  • Tack mottaget: 18
De har sagt Q2 men det vet man väl aldrig hur det blir med. Minns jag inte fel pratade Samsung om att Tizen var tänkt för de mer "kraftfulla" enheterna så jag tror att det kommer bli bra.

Jag är som du lite "orolig" för att det kommer att få en mjuklandning i asien under en tid. Min gissning är densamma som din, tråkigt nog ;)

Re: Förväntningar på första tizen mobil? 1 år 3 månader sedan #100

• Kingkong
  • Kingkong Profilbild
  • Administratör
Vad som ska bli intressant och se är om Samsung går samma väg nokia och släpper endast en enhet som endast är avsedd för vissa utvalda utvecklare. Då det ibland kan vara relevant för framgången att snabbt får ut en mobil på marknaden så tror jag aldrig den rätta vägen är att endast släppa en produkt till en utvaldgrupp(specifika länder är ju självklart OK). Och i min värld behöver inte Tizen stressa utan kan istället bygga upp intresset långsamt och succesivt. Även om produkten riktar sig till utvecklare så anser jag att de vinner så mycket mer på att släppa den till alla. Även om den är svagare på vissa punkter, som återställning & recovery och användarvänlighet på den typen av områden så är de här saker inte superviktiga för det dagliga flyttet i en fungerande smartphone. Släpper dom den till alla och den säljs lite av den bygger det ändå upp communityt mycket snabbare vilket ger ökat stöd för plattformen. Utöver en ny produkt hoppas jag att OS:et bjuder på åtminstone EN udda feature som gör att den är lite unik, n900, har tydliga funktioner, tex fm-sändare, stöd, kameralucka, uttagart batteri och ja, nu är också tangentbord unikt :). Dan "rootas" utan att garantin flyger och kanske är den sista som kan det på ett tag. (Oklart för mig hur det är med n9:an på den punkten). Med n9:an tog nokia ett steg åt fel håll egenligen, in mot mitten, mer som som alla andra. Sedan kan man kanske kalla n9:ans swipande för en ny feature, men för mig är det inget att skriva hem om. Så min personliga förhoppning är helt enkelt att samsung släpper en lite udda och lite "konstig" hw. För mig behöver den inte var snygg, utan sanarade en rolig och udda produkt. Men tyvärr så blir det nog en standard. Den första devicen kommer troligen inte var top-of-the-line teknik utan mer en mid-range produkt, med ungefär samma hw spec som den numera "gamla" n9:an och genom det hamna på ett pris på ca 4000 istället för som n9:an extremt höga pris.

Re: Förväntningar på första tizen mobil? 1 år 3 månader sedan #104

• wellef
  • wellef Profilbild
  • Administratör
  • Tack mottaget: 18
Frågan är väl egentligen om Tizen kommer få några enheter som just är skapade för Tizen eller om det portas till deras andra enheter. Egentligen finns det väl för dem ingen anledning att producera fram specifika enheter, speciellt inte under tiden det får mogna. Men man kan alltid hoppas på annat.. Hoppas innerligt de gör något "udda"! :)

Jag håller inte med dig om swipandet. Det känns galet naturligt att göra det och jag hade svårt att hålla på med min N900 utan att försöka göra det på den mest hela tiden. Fasar lite över att gå i från det när det är dags för ny enhet faktiskt :P

Re: Förväntningar på första tizen mobil? 1 år 3 månader sedan #105

• Kingkong
  • Kingkong Profilbild
  • Administratör
Jag tror de kommer ta fram specifika modeller för tizen, om inte annat känns det ju konstigt om de inte lägger till stöd för Intel för tizen då de sitter bakom ratten.

Visst hade det varit fint om tizen fick samma top of the line hw som top androiderna. Men det kommer nog inte ske i första taget. tror mer de kommer likna bada modellerna och windowsmodellerna som har lite "lägre" specade och inte lika tunn design.

Visst, swipande är en vanesak. Men samma sak kan göras lika snabbt på andra os, om än kanske inte lika snyggt.
Senast redigerad: 1 år 3 månader sedan av Kingkong.

Re: Förväntningar på första tizen mobil? 1 år 3 månader sedan #108

• Sandman
  • Sandman Profilbild
  • Administratör
  • Tack mottaget: 5
Jag hoppas att de inte släpper något som är ofärdigt. Hellre mindre funktioner än buggar. Men basfuntioner så som klip/klistra måste finnas. De hade gärna fått göra en utvecklar telefon. Vilket de troligen har. Men att de även ger ut den för försäljning. Hellre att den försenas än att den kommer ut ofärdig.

Problemet i dag är att många det lilla tålamod som ges. En produkt som i övrigt är bra och har stor potential kan överges efter bara någon månad om den inte känns rätt. Sedan sprids detta viralt på nätet och den kommer ut till färre pga ryktet.

Swipe är riktigt bra men skulle önska en utveckling där de blandar swipe med Maemo5's UX.

Re: Förväntningar på första tizen mobil? 1 år 3 månader sedan #113

• Kingkong
  • Kingkong Profilbild
  • Administratör
En utvecklartelefon och en icke utvecklartelefon... Vad är skillnaden. Det ända är väl om den släpps till konsumenter mot betalning eller inte. Någon annan skillnad kan jag inte se.

Re: Förväntningar på första tizen mobil? 1 år 3 månader sedan #116

• Indigomaster
  • Indigomaster Profilbild
  • Färsking
  • Tack mottaget: 3
Om nu os:et nu kommer att vara smidigare, skulle det kanske vara lönt att installera på n9:an, för det är ju som sagt var en skön lur. Hoppas det bara är möjligt.

Re: Förväntningar på första tizen mobil? 1 år 3 månader sedan #118

• Kingkong
  • Kingkong Profilbild
  • Administratör
Indigomaster skrev:
Om nu os:et nu kommer att vara smidigare, skulle det kanske vara lönt att installera på n9:an, för det är ju som sagt var en skön lur. Hoppas det bara är möjligt.

Det är fortfarande lite förmycket frågetecken för att man ska kunna veta om det är smidigare eller inte. Spontant skulle jag säga att det förmodligen kommer att gå, men att det aldrig kommer vara smidigare än meego för n9användare. Ett stort frågetecken är om tizenprodukter kommer ha några fysiska menyknappar. Jag är av den åsikten att jag föredrar en hemknapp och kanske en backknapp. Men vi får se vad som händer. Hade varit häftigt om de byggt vidare ett gui med swiprörelser liknande Nokia's gui. Men tror det kommer fungera mer likt android.
Senast redigerad: 1 år 3 månader sedan av Kingkong.
Sidan laddades på: 0.412 sekunder